Målgruppen

Den unge målgruppe værdsætter de samme ting ved biografoplevelsen, som alle andre: Det store lærred, god lyd og det at man lader sig opsluge og får en pause fra hverdagen. Biografturen handler om følelser og om at skabe minder sammen, og der adskiller de unge sig ikke.

Planlægningen er svær

Men enhver biograftur kræver en mængde af planlægning, og det element fylder meget for de unge, fordi det ofte er en større vennegruppe, der skal i biografen – i modsætning til f.eks. et kærestepar. Der skal tages beslutning om filmtitel, biograf, tidspunkt og deltagere. Vores research viser, at denne planlægningsproces kan være vanskelig for de unge. Det opfattes som socialt risikofyldt at være bannerfører for en beslutning om, hvilken film, gruppen skal se, for hvad nu, hvis de andre ikke kan lide filmen eller biografen? Dertil kommer det vanskelige i at få flere forskellige venners kalendere til at passe sammen.
Alle skal være enige, og alt forhandles – man er tilbøjelig til at vente på, at der opstår et kompromis. Det resulterer af og til i, at chancen forpasses, og biografturen ikke bliver til noget.

Hvem betaler?

De unge har generelt mindre arbejde og færre egne penge end tidligere generationer, men deres forbrug er ikke faldet af den grund. Forklaringen er, at de unge er dygtige forhandlere, som kan lirke penge ud af mor, far og bedsteforældre til de rigtige aktiviteter. Prismæssigt ligger biografturen på et leje, hvor næsten alle kan være med – men mange unge vurderer alligevel , at udgiften er relativt høj.

Mediebrug anno 2016

Unges mediebrug har skiftet markant karakter de seneste år. Hvor eftermiddagene før var præget af tv og musik, er det nu en blanding af Netflix, youtubers, blogs, sociale medier, streaming, Spotify osv. Flow-tv er i den grad blevet fravalgt, og omfanget af kilder er vokset. Der findes ikke længere en socialt samlende effekt ved at se samme afsnit af en tv-serie på samme tidspunkt – men selvom kilderne er spredt ud og udbuddet er ekstremt stort, samles de unge faktisk stadig om de samme serier og film: Game of Thrones, Westworld, Orange is the New Black, Hunger Games etc. De fælles referencer findes således stadig!

Mobiltelefonen er desuden naturligvis helt central. Den benyttes konstant og bør tænkes aktivt ind i idéforslag. Biografen er et yndet sted at tage billeder – ofte fotos af popcorn og billetter, eller eventbilleder på en rød løber/foran plakater osv.

Det sociale liv

De unges sociale liv er også gået online, særligt på Snapchat, facebook og via Skype, og det har blandt andet skabt en ny måde at være sammen på. Eftermiddagene kan bruges “sammen og hver for sig”, idet mange er alene på deres værelse om dagen, men samtidig via Skype er i konstant kontakt med vennerne – som selv sidder på deres værelser. Denne kontakt opfattes som afslappende og uforpligtende som kontrast til et liv, hvor præstation fylder meget. Mange unge rapporterer, at de oplever et stort pres på at få gode karakterer, præstere på sociale medier, være populære og have et liv, hvor alt ser succesfuldt ud.

I sidste ende så er motiverne for mange af de unges beslutninger – om det så handler om filmvalg eller posts på sociale medier – de samme, som de altid har været: Man søger social accept og anerkendelse. Der er et stort ønske om at være med i gruppen og inkluderes, også når det gælder fritidsaktiviteter.